Best Practice – för bästa formen för att lära ut ett elsäkert beteende

Best Practice – för bästa formen för att lära ut ett elsäkert beteende
En viktig del inom Wattityd utöver fakta, är ju pedagogiken och hur man som lärare lär ut ett elsäkert beteende på bästa sätt. Detta vill vi fortsätta att utveckla och det gör vi genom en process som vi kallar ”Best Practice". Syftet med Best Practice är att få input från experterna, det vill säga alla som är lärare idag. Konceptet bygger på samma princip som EBR, nämligen att användarna utvecklar, för användarna. Vi vill att ni ska ha bästa möjliga förutsättningar för att kunna leverera en bra utbildning till deltagarna och ha möjlighet att påverka utformningen, innehållet och anpassningen av utbildningarna. Tillsammans kan vi göra dem ännu bättre.

Vi har utsett en första referensgrupp för detta, med lärare inom EBR-ESA fackkunnig. Avsikten är att det ska finnas en referensgrupp per utbildningskoncept, övriga startar senare under hösten och under våren. Syftet med referensgrupperna är att vi ska ha ett bättre beslutsunderlag för förändringar i utbildningsmaterialet. Referensgruppen är inget beslutade organ, utan har en rådgivande roll. Där lyfter vi frågeställningar som behöver tas om hand och referensgruppen bidrar med sin kompetens om vad som behöver göras och på vilket sätt. På så sätt säkerställer vi utbildningens kvalitet och att vi inte har kvalitetsbrister.